Let op: je bekijkt onze website op een verouderde browser. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van de website niet goed getoond worden.

Voor 22.00 uur besteld, vandaag verzonden
Gratis verzending vanaf €50
Gratis retourneren binnen 30 dagen
Wij krijgen een 4,8/5 van onze klanten

Hoe gebruik je een glasbreker?

Op veel zakmessen, multitools, tactische pennen en pocket tools kom je ze tegen: glasbrekers. Maar hoe gebruik je een glasbreker? Waar let je op in geval van nood? Knivesandtools heeft het getest en wij leggen je uit hoe het zit.

Allereerst is het belangrijk te weten hoe een glasbreker werkt. In de basis gaat het om brute kracht vanuit een slaande beweging die het glas breekt. Klinkt simpel: als je maar hard genoeg slaat breekt de ruit vanzelf. In de praktijk valt dit toch anders uit.

Tungsten carbide glasbreker werkt het best

Toen wij zelf glasbrekers testten kwamen we erachter dat er in het materiaal van de breker verschil zit. Verreweg de meeste glasbrekers hebben een punt van carbide of tungsten carbide. Dat zijn de glasbrekers die eigenlijk altijd hun werk doen. Ook hebben we getest hoe een stalen bezel op de kop van een zaklamp het doet. Dat viel ons wat tegen: daarmee moesten we toch behoorlijk hard slaan voor we resultaat boekten. Als er niks anders voor handen is zou het lukken, maar tungsten carbide werkte veel beter. Dit komt door de hardheid van tungsten carbide. Deze ligt ergens rond de 68-71HRC. Veel harder dan een zakmes, bijna zo hard als diamant. Daardoor doorbreek je de spanning van een glazen ruit veel makkelijker.

We hebben ook informatie ingewonnen bij ervaringsdeskundigen. De medewerkers van het autodemontagebedrijf waar wij wat ruitjes in mochten tikken hebben zelf veel ervaring met glasbrekers. Zij wisten ons te vertellen dat de goedkope LifeHammers niet ideaal zijn. Je kent ze wel: de roodgekleurde hamers met gordelsnijder die je voor een paar euro uit de voordeelbak bij de bouwmarkt haalt. Zij hebben die getest en stonden vaak na één tik al met enkel een handgreep in de hand. Niet bepaald een product waar je met je leven op wilt vertrouwen…

Hoe moet je slaan?

Het klinkt simpel: pak je tungsten carbide glasbreker en tik de ruit in. Maar waar je slaat en welke ruit je kiest maakt een groot verschil.

Kies altijd voor een zijruit

De voorruit van een auto is voorzien van een speciale laag die voorkomt dat de ruit uit elkaar spat. Hij zal wel kapot gaan, maar de laag zorgt ervoor dat je er niet zomaar uit kunt klimmen. Zijruiten hebben deze coating niet en laten zich dus makkelijker verwijderen.

Kies voor een hoek

Zorg ervoor dat je in de hoek van de ruit slaat. Of je nu van binnenuit slaat om jezelf te redden, of van buitenaf om iemand anders uit een benarde situatie te redden: door in de hoek te slaan gaat de ruit het snelst kapot. Bij voorkeur bescherm je je hand een beetje: veiligheidsglas is nog steeds best scherp.

Laten we hopen dat je bovenstaande tips nooit nodig hebt. Maar als je ooit in de situatie komt hopen we ook dat je hier iets aan hebt.